Bij Viola doen we ’t samen

Nieuwbouw Viola officieel geopend.

Met een officiële opening op vrijdag 1 september en een uitgebreide feestdag op zaterdag 2 september verhuisde de Alphense voetbalvereniging officieel van de ene kant van het hoofdveld naar de andere kant. Met de in gebruik neming van kantine, kleedruimten en een nieuw materiaalgebouw kan de voetbalvereniging weer jaren vooruit.|

Blije gezichten
Vrijdagavond rond de klok van 18.30 uur liep het sportpark Alpheim vol met zo’n 550 (!)bezoekers. Leden, oud-bestuursleden en sponsoren, buurtbewoners, verenigingen uit Alphen en voetbalbestuurders uit de regio. Ze waren allemaal op uitnodiging van Viola naar het sportpark gekomen. De afgelopen was er nog veel werk verricht om alles tip-top in orde te brengen voor deze opening. Bergen werk werd verzet door vrijwilligers, zoals de buitendienst, de activiteitencommissies en de barcommissie. Daarnaast had de speciale openingscommissie haar werk prima voor elkaar. Dus alleen maar blije gezichten. Klokslag 19.00 uur was het woord aan Jan van Hoek, die namens deze commissie het hele programma soepeltjes aan elkaar praatte. Voorzitter Hans Caron complimenteerde nogmaals de hele Viola-vereniging. “Deze nieuwbouw is prachtig, maar uiteindelijk zijn ’t de mensen die samen Viola maken. En als er iets georganiseerd of opgelost moet worden dan is dat hier zo geregeld.” Hans sprak ook waarderende woorden uit naar de gemeente. “De contacten met wethouder Frank van Raak waren intens; hij stond altijd voor ons klaar, dank daarvoor.” Burgemeester Lieke Schuitmaker kreeg nog een advies mee. “Er is veel ambtelijke regelgeving waardoor soms lokale initiatieven onnodig vertraagd en afgeremd worden. Vertrouw op de burger!” De burgemeester complimenteerde de vereniging voor haar rol op sportief én sociaal vlak in Alphen. Door middel van een grote schaar en sleutel, gebracht door een jeugdteam van Viola, opende burgemeester Schuitmaker het nieuwe clubgebouw.

Pierre Kniknie
Naast de Koninklijke Onderscheiding voor Marian Peters-Wildhagen (zie verderop in dit blad) werd ook Pierre Kniknie in het zonnetje gezet. Pierre is sinds jaar en dag als terreinknecht bij Viola actief. Hij is nu op een leeftijd gekomen om afscheid te nemen van zijn taak. De verhuizing naar het nieuwe clubgebouw was een mooi moment daarvoor. Pierre was altijd de vraagbaak voor materiaal; altijd op de achtergrond maar altijd aanwezig en eigenlijk onmisbaar. Naast een ovationeel applaus kreeg Pierre een blijvend aandenken aan zijn periode bij Viola: de naamgeving van het nieuwe materiaalgebouw, ‘Hok van Pierre’.

Zaterdag
Op zaterdag 2 september was bij prachtig weer eerst de beurt aan de jeugd. Met een leuk spelprogramma en een lekkere traktatie hadden ze een mooie dag. Veel kleurplaten, gebaseerd op een Viola-tekening van Tars Oomen, werden ingeleverd. Zaterdag 9 september worden de 3 prijswinnaars bekend gemaakt! Vanaf 14.30 uur startten de voetbalwedstrijden, o.a. van een voormalig kampioensteam van Viola tegen ‘Viola O23’. De bijna-veteranen weerden zich kranig in een leuke wedstrijd, de jeugd pakte de zege, 2-1. Om 16.00 uur mochten de dames aantreden tegen een CUBARG-team, aangevuld met oud-Viola sterren: compleet met opkomstmuziek en de voorstelling van de teams. CUBARG speelde haar ervaring uit, 3-0. Om 18.00 uur een zelfde opkomstscenario vanuit de catacomben van het nieuwe complex voor de Viola-mannen tegen CUBARG. Ook hier een leuk en sportief duel, wat uiteindelijk beslist werd in het voordeel van de thuisclub, 2-1. Mooi dat een oude traditie weer in ere werd hersteld.

Reunie en muziek
Ondertussen waren verschillende oud-Violateams in reünie samengekomen op het fraai ingerichte feestterrein. Zij bewonderden het nieuwe gebouw en haalden verhalen op, o.a. bij het bekijken van de vele foto’s in de tentoonstelling. Zo viel de avond en stroomde het terrein helemaal vol voor het Open-Air Festival. DJ den Donkere Wolk was de gangmaker; de lokale bands Keystone en later Bakkeliet brachten een Viola-sfeertje op gang tot in de late uurtjes. Al bij al een weekend om in te lijsten!

Een impressie van deze officiële en feestelijke opening is te zien in onze fotoalbum.