In Memoriam

Wim Pijnacker

Op vrijdag 25 februari bereikte ons het trieste nieuws dat Wim Pijnacker is overleden. We wisten dat zijn gezondheid broos was; toch kwam dit bericht voor de Alphense gemeenschap en de Viola-familie in het bijzonder als een schok.

Het is begin jaren ’90 als voor het eerst bestuurlijk de naam van Wim opduikt binnen Viola: hij is aangeschoven bij de gesprekken tussen de besturen van de toenmalige supportersclub en voetbalvereniging Viola. Die gesprekken leiden uiteindelijk tot het opgaan van de supportersclub binnen Viola.

Een jaar later komt Wim als vicevoorzitter in het bestuur van Viola met als doel om na 2 jaar de rol van voorzitter over te nemen. En zo gebeurt het ook. 9 Jaar lang geeft Wim leiding aan Viola. Altijd voor iedereen bereikbaar, uitstekend voorbereid, sociaal, duidelijk. Waar Wim verschijnt komt ook iemand binnen, niemand kan om hem heen. Als hij gaat praten, wordt er geluisterd. Dat maakt indruk. Zijn belangstelling gaat uit naar alle geledingen van de vereniging. Begonnen als leider van een jeugdteam omdat zijn kinderen bij Viola zijn gaan voetballen. Later ook, als Marian leidster is geworden van het G-team, duidelijk betrokken bij dát team. En dat hij hulpsinterklaas voor de jeugd is geweest zullen velen van ons zich ook nog wel herinneren. Verder was Wim betrokken bij de organisatie van de Alphense Stratenloop, eerst als actief medewerker, maar het laatste jaar ook als voorzitter.

Toen Wim stopte als voorzitter bleef hij betrokken zonder wie dan ook voor de voeten te lopen. Hij bleef uitermate correct zijn vragen stellen en zijn mening ventileren op de Algemene Leden Vergadering. Ook had hij een luisterend oor en fungeerde als vraagbaak voor zijn opvolgers als die daar behoefte aan hadden.

Wim is daarnaast ook heel dienstbaar geweest voor de Alphense gemeenschap: we denken dan bijvoorbeeld aan zijn rol als voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein, commissielid van de gemeenteraad, actief lid van GBA, bestuurslid van stichting Swamikrouna, correspondent van Ons Weekblad en adviseur van het Longfonds.

Een markant persoon én bestuurder is heengegaan. Viola is hem dankbaar voor alles wat hij ruim 30 jaar heeft betekend voor de vereniging.

Bestuur en leden vv Viola