Koninklijke onderscheiding voor Marian Peters-Wildhagen
“Deze is niet alleen voor mij, maar voor heel Viola!”

Het was in heel kleine kring binnen voetbalvereniging Viola al wel bekend, maar Marian Peters werd zelf compleet verrast. Afgelopen vrijdag 1 september, tijdens de opening van het nieuwe clubgebouw van ‘haar’ Viola werd ze door burgemeester Lieke Schuitmaker onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje Nassau. Dik verdiend, daar was écht iedereen het over eens!

Hart voor haar club.
Om alle verdiensten van Marian voor voetbalvereniging Viola op te noemen is eigenlijk onbegonnen werk. Het rood-witte hart begon al heel vroeg te kloppen. Het begon al bij het gezin Wildhagen waar Marian opgroeide. Vader Toon Wildhagen was, samen met zijn onafscheidelijke compagnon Frans van der Vloet, heel actief bij Viola: elke verbouwing van kantine of kleedkamers werd in eigen beheer gedaan. Haar broers Ad en Jan voetbalden in het eerste elftal. Zelf nam ze in 1973 mede het initiatief voor de oprichting van een dameselftal, waar later ook zus Annie in speelde. Ze stond aan de wieg van de oprichting van de supportersvereniging van Viola. Ze was onderdeel van het Jeugdbestuur en de Jeugd Activiteiten Commissie. In die rol was ze één van de initiatiefnemers van het Viola-weekend, al zo’n 35 (!) jaar de seizoensafsluiting voor de Viola-jeugd: elk Viola-speler heeft daar geweldige herinneringen aan.

Kantine
Vanaf 2008 is Marian actief binnen de kantinecommissie, waarbinnen ze vanaf 2012 de rol van coördinator vervult. Daar is ze helemaal in haar kracht: van onderhandelingen met de leveranciers tot personeelswerving- en planning. Ze maakte een gezonde keuken die naam en faam heeft in de hele voetbalregio. Altijd vol nieuwe ideeën, allemaal voor ‘haar’ club’. In haar laatste jaar bij Viola heeft ze al haar energie en kwaliteiten ingezet in de realisering van het nieuwe clubgebouw. Nu heeft ze aangegeven te stoppen met haar werkzaamheden bij de voetbalvereniging; een mooi moment voor de uitreiking van de Koninklijke Onderscheiding. En dat op een prachtig en emotioneel moment, met zovele Viola-mensen om haar heen. Burgemeester Lieke Schuitmaker was al in juni bij het Viola-weekend langs geweest. “Wát een feest was dat. En iedereen wees toen al naar jou Marian. Dat is Marian, die regelt hier alles… Mensen zoals jij zorgen ervoor dat we als gemeente werden genoemd als één van de gezelligste gemeenten van Nederland. Mede ondersteund door de vele aanbevelingsbrieven mag ik namens Koning Alexander jou deze Koninklijke Onderscheiding als Lid in de Orde van Oranje Nassau opspelden!” Marian, in het gezelschap van echtgenoot Dré, verwoordde het mooi in haar korte dankwoord: “dit lintje is niet alleen voor mij, maar voor al die mensen waar ik de afgelopen 50 jaar mee gewerkt heb. Voor heel Viola!”